교육프로그램
내신 만점/특목∙자사고 합격의 길라잡이
내신과정
제목 2017년 압구정중학교 3학년 1학기 중간고사 내신분석
등록일 2017-05-19 작성자 관리자 조회수 252

■ 교과서 :천재재

 

■ 시험범위 : 교과서 1과 ~ 3과 / 학교 프린트

 

1. 시험에 대한 총론

압구정 중학교는 1학기 중간고사가 예년과 비슷한 수준으로 나왔다. 그러나 곳곳에 학생들이 헷갈릴 수 있는 요소들이 배치되어서 본문의 내용과 문법사항들을 철저하게 인지하여야 한다. 특히나 서술형은 학생들이 감점요소가 많으므로 꼼꼼하게 검토해야 한다. 기말고사도 비슷한 난이도로 출제될 것으로 예상되므로 중간고사와 마찬가지로 세부적인 부분까지 누락됨 없이 공부해야 한다.

 

2. 기말시험에 대한 학습전략

이번 시험에서 가장 까다로웠던 문제는 어법상 그리고 의미상 바른 문장의 개수를 찾는 문제인데 보기가 무려 11개가 주어지고 어법상 오류를 찾는 문제였다. 비록 한 문제였지만 배점이 4점이기 때문에 평상시 문법에 대한

공부를 철저하게 해야할 필요가 있다. 더불어 어휘에 대한 문제도 까다롭게 나오는 편이므로 어휘의 정확한 뜻 그리고 본문 내에서의 배치에도 유념할 필요가 있다.

 

3. 유 형

구분

합계

문법

독해

영작

어휘

의사소통

객관식

25

7

11

0

4

3

주관식

6

 

 

6

 

 

비율

100%

20%

40%

15%

15%

10%

난이도

중/하

중/상

중/상

4. 까다로운 문제분석

영역

문항분석

어법

/

문법

8.ⓐ~ⓗ 중 어법상 옳은 문장의 개수는?

ⓐIf I had more time, I would practice it more.

ⓑNobody knows the reason which she quit her job.

ⓒWere I rich, I could travel all around the world.

ⓓIf she were here with me, I can be more happier.

ⓔHe should have not eaten the fast food last night.

ⓕShe ought to have not talked about it to her friend.

ⓖNot only Tom but I have a meeting this afternoon.

ⓗHe cannot have understood the book because he was able to answer the question.

ⓘShe must have forgotten his birthday as she was so busy the other day.

ⓙI have a stomachache by eating too much. I regret to eat the food that much.

ⓚThe students as well as the teacher were pleased with the performance.

① 4개 ② 5개 ③ 6개 ④ 7개 ⑤ 8개

ⓑ는 which를 why로 바꿔야 하고 , ⓓ는 can을 could로 비교급이 중복되므로 more를 삭제해야 한다. ⓔ는 should not have talked가 되어야 하고 ⓕ도 ought to not have, ⓗ는 문맥상 cannot보다는 may나 must가 더 어울린다. ⓙ는 과거일에 대한 후회이므로 to eat을 eating으로 바꾼다. 그래서 총 5개 이다.

 

20. Which is TRUE according to the passage?(3점)

 

Everyone had a nice motto. On his way back home, Hajin decided to have his own motto. However, he couldn't think of a good one. In the evening, he talked with his family.

Hajin : Today my teacher told us about his motto. I want to have my own motto, too.

Hajin's Dad: Good. It's helpful to have a motto.

Hajin : Do you have any good ideas?

Yuna : What about "Smile, smile, smile"?

Hajin's Mom: That's not bad. But how about "Good to begin well, better to end well"?

Hajin : What does that mean?

Hajin's Mom: It means "It's very important to finish your work well."

Yuna : That's good. I think I need that motto. I often give up in the middle of doing something.

Hajin's Mom: How about you, Hajin? Do you like it, too?

Hajin : Well, I don't know.

 

 

① Hajin's grandfather still works as a farmer.

② Hajin is not smart enough to make his own motto.

③ All great people in history lived by their own mottos.

④ Hajin's mom thinks a good start is more important than any other thing.

⑤ Yuna doesn't often keep doing things until she finishes them.

 

전형적인 내용 일치에 대해 물어보는 문제이다. Yuna의 대사 I think I need that motto. I often give up in the middle of doing something.에서 5번이 일치한다는 것을 알 수 있다.

[서술형 5](총 7점) 대화의 밑줄 친 부분의 우리말을 영어로 쓰시오. (재시어 사용, 변형가능, 가정법 과거 사용)

Sora: (1) 만약 Andy 가 복권에 당첨된다면, 그는 그 모든 돈을 멍청한 물건에 다 써버릴 거야 (4점)

Andy: That's not true. (2) 만약 그런 일이 나에게 일어난다면, 나는 동의 일부를 자선단체에 기부할 거야.(3점)

Sora: Great idea. How nice!

(1)

(재시어: a lottery, on, spend, stupid / 14단어 이내)

(2)

(재시어: it, happen, charity, donate/ 14단어 이내)

가정법을 사용하여 주어진 조건대로 영작을 하는 문제이다.

(1) If Andy won a lottery, he would spend all the money on stupid thing.

(2) If that happened to me, I would donate some of money to a charity.

6. 다음 글에서 흐름에 맞지 않는 단어는?

Last night I was playing my favorite computer game. I almost won the game. Then, my mom came in my room. She got very ⓐangry and turned ⓑoff my computer. She told me that I am ⓒaddicted to computer games. But I'm NOT! I play games only four hours a day.

- Siwan

↳ Hey, Siwan. My dad ⓓcaught me playing the game with you last night, too. I think we are ⓔable to meet online anymore. :-(

- John

 

① ⓐ ② ⓑ ③ ⓒ ④ ⓓ ⑤ ⓔ

 

본문에 나온 어휘를 바르게 알고 있는지에 대한 문제 이다. 하지만 본문을 약간 변형했기 때문에 외운대로 하지 말고 해석을 꼼꼼하게 하면 정답 5번의 able을 부정형으로 바꾸어야 한다는 것을 알 수 있다.

 

Dad: How was your first day of school, Serin?

Serin: It was great. My new teacher and classmates seemed (A)(friendly / unkind).

Dad: Good. ⓐ______ what is your plan for this year?

Serin: I'm thinking of (B)(fixing / forming) my bad habits.

Dad: What bad habits?

Serin: I'm always in a hurry and I ⓑ_______________ easily. I want to change myself. ⓒ_____ I made a motto to guide me today.

Dad: Oh, do you have a motto?

Serin: Yes. It's "Slow and steady wins the race!"

Dad: Sounds great. It's (C)(important / impossible) to keep working.

Serin: Thanks, Dad.

 

3. 위 대화의 괄호 (A), (B), (C) 안에서 흐름상 들어갈 알맞은 것끼리 바르게 짝지어진 것은?

(A) (B) (C)

① friendlyfixingimportant

② unkindfixingimportant

③ friendlyformingimportant

④ unkindformingimpossible

⑤ friendlyfixingimpossible

 

 

학교 Listen & Speak 에 나온 문제이고 순서를 묻는 문제이다. 학원에서 대화 문제를 풀어본 친구들은 쉽게 맞출 수 있는 문제이다.

 

    트위터로 공유하기 페이스북으로 공유하기

이전글, 다음글
이전 2017년 언주중학교 3학년 1학기 중간고사 내신분석 2017-05-19
다음 2017년 아주중학교 3학년 1학기 중간고사 내신분석 2017-05-19