4. 까다로운 문제분석
|
영역
|
문항분석
|
어법
/
문법
|
<서술형 4> 다음 대화문에서 어법상 어색한 부분을 3군데 찾아 쓰고 바르게 고치시오.
A: Have you been to the new school cafeteria?
B: No, tell me how it is like.
A: It’s clean and filled with what I am like.
By the way, I met Lisa and her parents there.
B: You did? What her parents are like?
A: They are very kind.
|
|
이 문제는 어법상 틀린 문제를 고르라고 했지만, 해석이 기반이 되지 않으면 답을 고를 수 없는 문제유형이었다. 학생들이 우선 문장구조를 파악한 후에, 의미상으로 의문사가 적합하게 왔는지 확인까지 해야 하는 문제 유형이었기 때문에 신중하게 문제 풀지 않으면 틀릴 수 있는 가능성이 높다.
|
독
해
|
20. What did not happen to Aimee Mullins after she was invited to give a TED talk?
11 years ago, I (Aimee Mullins) was on the stage of TED. TED literally was the launch pad to the next decade of my life’s exploration. At the time, the legs I presented were groundbreaking in prosthetics. I had woven carbon fiver sprinting legs modeled after the hind leg of a cheetah.
|
① She appeared on the cover of a magazine, ID.
② She did her first fashion shoot in London.
③ She participated in Paralympics.
④ She did her first runway show for Alexander McQueen.
⑤ She had opportunities to make her prosthetic legs for herself.
|
보충자료에서 나온 지문으로 지문의 길이도 길어서 학생들이 내용파악하기 힘들었을 것이다. 더불어 오답이 되는 보기 역시 지문에 있는 어휘를 이용해서 문장이 구성되었기 때문에 내용파악이 정확하게 되어 있지 않았던 학생들은 틀릴 수 있는 문제 유형이었다.
|
영
작
|
<서술형 2> 다음 영영풀이에 해당하는 단어를 사용하여 한국어 문장을 영작하시오.
used when you think something is likely to be wat you think
|
구름의 움직임으로 판단하건대, 오후에는 아마도 비가 내릴 것이다.
|
➪________________________________________________________________________________
|
영영풀이는 학교 프린트에 있었지만 한글 문장이 시험범위에 포함되지 않았었기 때문에 학생들이 느꼈을 체감난이도는 최상이었을 것이다. 한글 해석문장에 있는 문법 역시 대명중 필수문법이 아니었기 때문에 문법에 대한 전반적인 지식이 부족한 학생들은 틀렸을 가능성이 높다. 기존에 대명중에서 나오지 않았던 문제 유형이었기에 많은 학생들이 어려워했던 문제 유형이다.
|
어
휘
|
<서술형 3> 윗글에서 필요한 단어를 찾아서 빈칸을 채워 다음 요약문을 완성하시오. (필요시 어형 변화할 것)
Fish and (1)_______ live in the swamp. They can find safe place to live and have lots of food. The water plant helps to clean (2)______ water. The swamp is like a (3)_______. It holds water so it can (4)_______ flooding and (5)______ water in the dry season.
|
|
지문에서 필요한 단어를 찾아 어형변화까지 해야 하는 문제유형이다. 학생들이 정확하게 지문 파악을 하지 못했다면 어휘를 찾기 어려웠을 것이다. 더불어 문법까지 정확히 알아야 풀 수 있는 문제 유형이기 때문에 학생들이 많이 틀렸을 문제 유형 중에 하나이다.
|
의
사
소
통
|
1. 다음 대화를 읽고 답할 수 있는 질문의 개수는?
M: Hey, bebe, let’s catch a movie tonight.
W: I’m not gonna het off ‘till 9.
M: That’s okay. The last showings are around 10.
W: Sounds great. sweetie!
M: What do you wanna see?
W: Hmm, I’m a little sick of comedies.
M: What about an action film?
|
a. What are the man and the woman talking about?
b. What time does the woman start working?
c. What kind of movie did they watch?
d. What did the man do during the movie?
e. Does the woman want to watch a comedy movie?
f. What time does the movie finish?
g. Where is the movie theater?
|
① 3개 ② 4개 ③ 5개 ④ 6개 ⑤ 7개
|
대화문에서 답할 수 있는 질문의 개수가 정확히 주어지지 않았기 때문에 학생들이 대화문을 정확하게 이해하지 못했다면 풀기 어려운 문제유형이었다. 대화문을 정확히 이해한 후 보기에 있는 질문 역시 명확히 해석해야 풀 수 있는 문제유형이었다.
|